Založ si blog

Ja som odhodlaná. A Lenin je vo Fínsku.

Aj vy zrejme poznáte scény z filmov  – ja som ich zaregistrovala  viac:  v nejakej galérii (najčastejšie je to  v parížskom Louvre) sedí na lavičke človek a díva sa na obraz. Na nejaký známy obraz, ktorého názov sa už aspoň raz obtrel aj o absolútneho kultúrneho ignoranta. Na tom by nebolo nič zvláštne, ale ten človek na tej lavičke sedí  10 hodín denne a stále sa uprene díva na ten istý obraz. A spravidla sa v tom filme dozviete aj to, že to robí už – čo ja viem , napr.  – 3 roky a ešte stále na ňom neobjavil všetko…

Bez mučenia sa priznávam, že nepatrím k tým, ktorí sa vedomosťami o umení  vymykajú z priemeru. Poznám zopár najznámejších výtvarných diel, prečítala som zopár životopisov svetových Maliarov (tých s veľkým „M“). Ale väčšinou to bolo preto, že umelci žili a žijú – na rozdiel od nás, obyčajných  smrteľníkov – neobyčajné životy. Ťažké, bohémske, depresívne, schizofrenické  –  iné.  Zaujímavé.  Rada sa prejdem po galérii a rada sa pozriem na obrazy (okrem moderného umenia – to sa mi nepáči a nerozumiem mu). Ale aj umenie si prezerám tak, ako vlastne všetko v mojom  živote – síce detailne,  ale rýchlo.  A už predstava, že by som strávila 10 hodín pred obrazom, je nad moje sily.

Mám kamaráta, ktorý  je kustódom v galérii a žije umením. Keď som sa ho raz pýtala, nakoľko je takáto scéna z filmu reálna, povedal, že sám pozná pána, ktorý sa na jeden z obrazov v tej „jeho“ galérii chodí dívať už desaťročie. Nesedí pred ním síce denne, ale čas, ktorý pred ním strávil, sa už isto dá rátať na dni. A všimol si, že zakaždým odchádza spokojný a usmieva sa.

Tak som si dala záväzok – nájsť:

  1. obraz, ktorý budem môcť (chcieť?) detailne preskúmať
  2. čas
  3. a najťažšie pre mňa – siahnuť niekde tam, dovnútra, a na svetlo božie vytiahnuť : trpezlivosť.

 

Ak má pravdu kamarát aj filmy, mohlo by mi to pomôcť trochu spomaliť. A možno sa mi to zapáči a časť svojej rýchlej existencie vymením za relax pred krásou  ( kustód je presvedčený, že to skôr budú traktory z neba padať …) Tak sa hneď teraz idem pozrieť na program našej galérie, vybrať si nejakého výtvarníka a čo-to si o ňom našprtať, aby som vedela, do čoho idem. Držte mi palce, prosím.

 

Na záver  môjho dnešného umelecko-odhodlaného  okienka pridám svoj obľúbený „výtvarný“ vtip:

V Tretiakovskej galérii visí obraz, na ktorom je lúka, na lúke stoh sena a zo stohu trčia dva páry nôh v jednoznačnej polohe. „Ako sa volá tento obraz“ pýta sa návštevník kurátora „Lenin vo Fínsku“. „Aha. A tie nohy, ktoré majú špičky smerom dohora, tie sú Leninove?“ „Nie, to sú nohy Nadeždy Krupskej.“ „Takže tie nohy, ktoré majú špičky smerom dole, sú Leninove“. „Nie, to sú nohy Leonida Trockého“. „A kde je potom Lenin?????“  „Vo Fínsku“

 

Odpoveďou môže byť úsmev

05.04.2023

V ostatnom čase mám viac negatívnych skúseností s „radcami“. Ľuďmi, ktorých nepoznám, poznať nechcem, a už vôbec od nich nepotrebujem počúvať rady. Príklad: nie tak dávno som na čelné sklo svojho auta dávala fóliu, ktorá mala zabrániť tomu, aby mi zamrzlo. Keďže bývam na sídlisku a parkoviská sú priamo pod oknami bytoviek, tak sa na túto moju činnosť [...]

Klop-klop, som dobrá energia. Pustite ma dnu!

28.12.2016

Dospela som! Ko-neč-ne. Aj keď teda papierovo som dospelá už veľmi dlho, teraz si to o sebe skutočne myslím. Uvedomila som si to, keď sa mi na všetkých mojich mailových kontách geometrickým radom začali množiť informácie o neuveriteľných zľavách a neuveriteľných cenách neuveriteľných výrobkov. Ešte nedávno – možno pred rokom – by som ich čítaním [...]

Jeden požičať, druhý vrátiť, tretí zúžitkovať? Takáto rozprávka sa dnes už nežije .

15.08.2016

Poznáte rozprávku o troch grošoch? Určite áno, jej princíp je jasný – jeden groš vraciate, jeden požičiavate a z jedného žijete. Ten „na život“ riešiť nebudem – používame ho na to, čo potrebujeme. Hlboký význam majú tie zostávajúce dva. Vraciame svojim rodičom. A mali by sme vracať s láskou a radi (platí to v prípade, ak nám oni s láskou [...]

SR Bratislava EK Vláda Jourová RTVS MK Stretnutie TK BAX

Jourová rokovala s Ficom i Šimkovičovou: Nikto si neželá, aby Slovensko prišlo o peniaze EÚ, eurokomisia má však otázky

25.04.2024 19:57

EK diskutuje s vládou o zmenách v trestnom práve, ktoré vládna koalícia napriek žiadosti komisie presadila v zrýchlenom režime.

Lukasenkova atletka

Lukašenko prezradil, kedy odíde. Ženu na čele štátu nechce, ale atlétku, ktorá neznáša dúhové farby, by podporil

25.04.2024 19:00

Alexandr Lukašenko tvrdí, že Bielorusom sa žije oveľa lepšie ako pred tromi desaťročiami. Ako vyzerá porovnanie ich finančných pomerov so Slovákmi?

Praha, masová streľba, Česko

Strelec z pražskej univerzity netrpel duševnou poruchou, motív úrady oznámia čoskoro

25.04.2024 18:21

V hlavnej budove Filozofickej fakulty UK v Prahe 21. decembra 2023 jej študent zastrelil 13 ľudí a jedna osoba neskôr zomrela v nemocnici.

polícia oživovanie

VIDEO: Išlo o sekundy. Petržalskí policajti nezaváhali, zachránili život mužovi

25.04.2024 18:00

Policajti sa pristavili pri dopravnej nehode, keď si zrazu všimli na zemi muža v bezvedomí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 37938x
Priemerná čítanosť článkov: 2108x

Autor blogu

Kategórie