Založ si blog

Nenažranci sú všade. Rozťahujú krídla, nadúvajú sa, ale z bidla sa nepohnú.

V zime prikrmujem  drobné spevavce.  Prečítala som si totiž, že napríklad náš najmenší vtáčik Králiček zlatohlavý si musí energiu potrebnú na prežitie mrazivých dní dopĺňať každých 15 minút. A ak za tých 15 minút nič nenájde???  Smutný údel malého stvorenia.   Tak som sa rozhodla, že môj balkón bude jedným článkom z reťaze, ktorú musí pre svoje prežitie denne navštíviť.  A on skutočne priletel.

Bývam síce vo veľkom meste, ale na jednom z najstarších okrajových sídlisk. Pri jeho výstavbe sa ešte rátalo s voľným priestorom a zeleňou, ktorej máme skutočne dosť.  Mám to šťastie, že okná mám  nasmerované do parku, kde sa po stromoch preháňajú veveričky (občas vylezú po fasáde nášho tehláka až na piate poschodie) a malých spevavcov tu máme – vďakabohu –desiatky.

Pozorovať to drobné vtáctvo pri kŕmení  je hotové divadlo. A miestami veľmi pripomína náš „ľudský“ svet. Priletí napríklad kŕdeľ sýkoriek.  Na kŕmidlo robia hotové nálety, ale organizovane. Priletí, zobne slnečnicové semeno a odletí na susedný strom, kde  ho skonzumuje. A potom znova priletí… Takto sa striedajú do chvíle, kým na bidielko nezasadne „nenažranec“. Zobe priamo z bidla, ani náhodou sa nechystá odletieť. Ak sa niektorá z čakajúcich sýkoriek priblíži, odháňa ju roztiahnutými krídlami, naduje sa a  žerie ďalej.  Je mi jedno, či to tak určili prírodné zákony, a či  je to nejaký „vodca svorky“  alebo iba agresívny jedinec.  Je to proste sebec, nenažranec a správa sa absolútne bezohľadne.  Ak by sa to dalo urobiť tak, ako na sociálnych sieťach, isto by som ho odstránila z priateľov a u mňa by si už nezobol 🙂

Ľudí mi pripomínajú aj holuby, ktoré hodovanie malých vtáčikov veľmi rýchlo priláka. Veľké, vŕkajúce,  potravu si vedia nájsť aj samé. Ale nehľadajú. Veď načo, keď tu ju niekto nasypal .  Že pre iných, to je vedľajšie (toto preboha neberte tak, že po holuboch chcem, aby mysleli ako my. Ja len chcem upozorniť na paralelu s tým „našim“ svetom ). Holuby som odpísala pomerne  jednoducho –kŕmidlo  som zavesila a keďže sú veľké a ťažké a neudržia sa vo vzduchu,  tak sa k jeho obsahu nedostanú.  Ale napriek tomu každý deň prídu zisťovať, či už „nie je čistý vzduch“.

Na semienka chodia aj stehlíky, glezgy, a prileteli aj králičky zlatohlavé, pre ktoré som to kŕmidlo vlastne zavesila. Tri. Keďže som si prečítala, že patria  k chráneným druhom národného významu a že spoločenská hodnota jedného je 166 eur, tak sa na mojom balkóne každú šťvrťhodinu kŕmi 500 eur 🙂 Zaujímalo by ma, ako  sa dá vyrátať hodnota živých tvorčekov.

Ale aj napriek „divadelnému predstaveniu“ na kŕmidle bolo pre mňa doteraz najzaujímavejšie sledovať, ako sa k darovanej potrave postavili  vrany. Keď som  videla, že sa usadili na stromoch,cestou so smetím som im pod strom pohodila sušený chlieb. Vrana zletela z haluze,  zobrala kus chleba do zobáka a pekne po zemi s ním odkráčala takých 20 m. Tam ho strčila pod suché listy a ešte ich naň zopár zobákom naložila. Nád-he-ra! Doma som si prečítala, že je to bežné, pretože vrany si potravu odkladajú. Ale vidieť to na vlastné oči bolo dychvyrážajúce.

Ešte zopár dní a už sa pôjdem na vtáčiky pozerať do lesa s fotoaparátom na oku. A kŕmidlo odložím. Ale iba na pár mesiacov, pretože králičky ma budú potrebovať znova.

 

 

P.S. Ja aj „moje“ králičky ďakujeme Ivete V., ktorá ma ku kŕmeniu vtáčikov priviedla vlastným príkladom

Odpoveďou môže byť úsmev

05.04.2023

V ostatnom čase mám viac negatívnych skúseností s „radcami“. Ľuďmi, ktorých nepoznám, poznať nechcem, a už vôbec od nich nepotrebujem počúvať rady. Príklad: nie tak dávno som na čelné sklo svojho auta dávala fóliu, ktorá mala zabrániť tomu, aby mi zamrzlo. Keďže bývam na sídlisku a parkoviská sú priamo pod oknami bytoviek, tak sa na túto moju činnosť [...]

Klop-klop, som dobrá energia. Pustite ma dnu!

28.12.2016

Dospela som! Ko-neč-ne. Aj keď teda papierovo som dospelá už veľmi dlho, teraz si to o sebe skutočne myslím. Uvedomila som si to, keď sa mi na všetkých mojich mailových kontách geometrickým radom začali množiť informácie o neuveriteľných zľavách a neuveriteľných cenách neuveriteľných výrobkov. Ešte nedávno – možno pred rokom – by som ich čítaním [...]

Jeden požičať, druhý vrátiť, tretí zúžitkovať? Takáto rozprávka sa dnes už nežije .

15.08.2016

Poznáte rozprávku o troch grošoch? Určite áno, jej princíp je jasný – jeden groš vraciate, jeden požičiavate a z jedného žijete. Ten „na život“ riešiť nebudem – používame ho na to, čo potrebujeme. Hlboký význam majú tie zostávajúce dva. Vraciame svojim rodičom. A mali by sme vracať s láskou a radi (platí to v prípade, ak nám oni s láskou [...]

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len Forró, nie celá strana. Inak sa to čítať nedá

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Jaroslav Naď

Naď: Najväčšou výzvou pre NATO bude odolať dezinformačným útokom

29.03.2024 11:47

Podľahnutie premysleným kampaniam, na ktoré je podľa štatistík Slovensko náchylné, môže podľa Naďa oslabiť celkovú dôveru v NATO a Alianciu samotnú.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 37795x
Priemerná čítanosť článkov: 2100x

Autor blogu

Kategórie