Založ si blog

Jeden požičať, druhý vrátiť, tretí zúžitkovať? Takáto rozprávka sa dnes už nežije .

 

Poznáte rozprávku o troch grošoch?

Určite áno, jej princíp je jasný – jeden groš vraciate, jeden požičiavate a z jedného žijete.

Ten „na život“ riešiť nebudem – používame ho na to, čo potrebujeme. Hlboký význam majú tie zostávajúce dva.

Vraciame svojim rodičom. A mali by sme vracať s láskou a radi (platí to v prípade, ak nám oni s láskou a radi požičali – a verím, že to vo väčšine prípadov tak aj bolo).

Požičiavame svojim deťom. A chceme veriť, že nám tie „požičané“ groše jedného dňa skutočne vrátia.

Keď prechádzam slovenskými dedinami, v ktorých stoja obrovské rodinné domy tak mi táto paralela vždy napadne. Rodinné domy mali byť skutočne rodinné – na poschodí mali žiť deti a na prízemí rodičia (na prízemí, pretože chodenie po schodoch ich starým unaveným nohám dobre nerobí). A tie deti z toho poschodia sa o tých rodičov z prízemia mali počas jesene ich života postarať a požičané im vrátiť. Realita je však dnes iná –  mnohým ľuďom musí stačiť na kontakt s rodinou skype a telefonické linky. Syn v USA,  dcéra v Austrálii, vnúčatá v Anglicku – obraz mnohých dnešných rodín. Vracanie požičaných grošov by malo mať inú podobu…

Mala som nádherné detstvo, bezproblémový teen-age a celkom fajn dospelý život. Ale bolo to tak predovšetkým vďaka rodičovskej „pôžičke“. A všetkým, ktorí takéto šťastie nemali, by som ho rada – aspoň na chvíľu – dopriala. Otca už nemám, ale moja čiperná dôchodkyňa je na našu (moju a sestrinu) pomoc odkázaná. Choroba si nevyberá a keď hlava síce chce, ale telo nepustí, tak sa človeku nežije  ľahko. Z našej strany to chce len istú dávku empatie, trpezlivosti a času. Ja neľutujem ani minútu z času, ktorý jej venujem. A bola by som nesmierne rada, ak by som jej požičaný groš mohla vracať ešte dlhé roky.

Moja kamarátka už vlastných rodičov nemá. Ich absenciu si zmiernila tým, že si „adoptovala“ pani učiteľku zo susedstva. Donesie jej nákup, pomôže s upratovaním a po večeroch s ňou sedí v kuchyni a pri šálke čaju rozoberajú politickú situáciu, výživové hodnoty potravín a vlastné životy. Starká hovorieva, že jej jej prameňom živej vody,  a že toľko lásky a pozornosti od vlastných detí nikdy nedostala. Tie ju  okrem telefonátov – spravidla raz za týždeň – a „povinných“ tichých návštev v deň narodenín, ešte pozývajú na Vianoce a dúfajú, že ich pozvanie neprijme. A už dnes sa začínajú hádať o to, ktorý z vnukov bude v babkinom byte po jej smrti bývať. A veľmi sa boja toho, že by ten svoj byt mohla venovať osobe, ktorá jej supluje rodinu.

Obávať sa nemusia – pani učiteľka sa to nechystá urobiť a kamoška o jej majetok nestojí. Ony si dávajú oveľa viac, ako prízemní ľudia dokážu pochopiť. Jedna stále požičiava. A druhá s láskou vracia…

Odpoveďou môže byť úsmev

05.04.2023

V ostatnom čase mám viac negatívnych skúseností s „radcami“. Ľuďmi, ktorých nepoznám, poznať nechcem, a už vôbec od nich nepotrebujem počúvať rady. Príklad: nie tak dávno som na čelné sklo svojho auta dávala fóliu, ktorá mala zabrániť tomu, aby mi zamrzlo. Keďže bývam na sídlisku a parkoviská sú priamo pod oknami bytoviek, tak sa na túto moju činnosť [...]

Klop-klop, som dobrá energia. Pustite ma dnu!

28.12.2016

Dospela som! Ko-neč-ne. Aj keď teda papierovo som dospelá už veľmi dlho, teraz si to o sebe skutočne myslím. Uvedomila som si to, keď sa mi na všetkých mojich mailových kontách geometrickým radom začali množiť informácie o neuveriteľných zľavách a neuveriteľných cenách neuveriteľných výrobkov. Ešte nedávno – možno pred rokom – by som ich čítaním [...]

Vybývané byty a vypriateľskované priateľstvá

04.04.2016

Môžu sa priateľstvá „vypriateľskovať“? V ostatnom čase sa totiž do našich slovníkov – vďaka neprispôsobivým občanom – úplne prirodzene zaradil výraz „vybývané byty“. To sú tie zrúcaniny, ktorých je na našom malom milom Slovensku čoraz viac. Sú výsledkom „práce“ ľudí, ktorí si dobrovoľne a úplne vedome zničili [...]

France Macron

Pred letnou olympiádou minister atentátov spustil jarnú ofenzívu proti teroristom

19.04.2024 07:00

Obava z možnej masakry v Paríži. Keby hrozil teroristický útok, organizátori by presunuli slávnostný ceremoniál na jedno z dvoch náhradných miest.

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

Ukrajina

Ukrajina aj Izrael. Zvládla by EÚ dve vojny?

19.04.2024 06:00

Pre Ukrajinu hľadajú protivzdušnú obranu, na Blízkom východe chcú zabrániť stupňovaniu napätia. Na tom sa zhodli lídri krajín EÚ.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 37887x
Priemerná čítanosť článkov: 2105x

Autor blogu

Kategórie