Prečo som ho nevymyslela ja? ??

28. januára 2016, lentakkazdodenne, Nezaradené

 

 

Ako mohol niekto len tak  vymyslieť Harryho Pottera????

 

Fascinuje ma, ak nejaký príbeh zaberie. A že  niečo zabralo  tak, ako rozprávkový príbeh čarodejníka Harryho Pottera, nevychádzam z údivu už od roku 1997. Vtedy vyšla prvá kniha J.K.Rowlingovej  „Harry Potter a Kameň mudrcov“ a rozpútalo sa šialenstvo. Ľudia vzali kníhkupectvá útokom, každý ju chcel okamžite mať. Mamička na materskej dovolenke (J.Rowlingová) naučila deti čítať. Niektoré dokonca chceli poznať pokračovanie príbehu o malom čarodejníkovi až  tak, že nečakali na slovenský preklad a nové príbehy čítali v angličtine. A tomu už hovorím sila!

7- dielna kniha o chlapcovi s „bleskovou“ jazvou na čele – s miliónmi prekladov do stoviek jazykov – katapultovala J. Rowlingovú medzi 5 najbohatších žien planéty, vďaka ich sfilmovaniu pozná svet Daniela Radcliffa. Je len málo ľudí, ktorí sa po vyslovení mena Harry Potter opýtajú : „to je kto? Nepoznám!“

Kniha o čarodejníkovi však rozpútala nielen čitateľskú vášeň dorastencov, ale aj náboženské spory, podľa ktorých príbeh obsahuje  satanistický podtext. Postavili sa proti nej protestanti, katolíci, ortodoxní kresťania, ale aj niektorí šiítski a sunitskí moslimovia. V USA dokonca žiadosti o zákaz knihy vyústili do verejných právnych výziev, podľa ktorých prítomnosť tejto knihy na pôde verejných škôl porušuje odluku Cirkvi od štátu! Knihy zakázali aj v súkromných školách Spojených Arabských Emirátov. A tomu znova hovorím sila!

Keď som o tomto fenoméne diskutovala s mojimi známymi, povedali mi, že za popularitou tohto príbehu je „obyčajná diera na trhu“.  Ľudia chceli dostať čarodejnícky príbeh a tak ho dostali. Rovnako je to vraj aj „Twilight ságou“ alebo „50-imi  odtieňmi sivej“.  Zahnali hlad čitateľov po čarodejníckom, upírskom a erotickom príbehu, boli prvými v rade  a všetko, čo prišlo po nich,  je už len slabým odvarom. Neviem, či je to naozaj tak. Ale ďakujem J. Rowlingovej za to, že vďaka jej  – rozhodne nie obyčajnej – fantázii sa veci dali do pohybu – deti čítali, náboženstvá skúmali a Harry akoby žil svoj príbeh.

 

A ešte jedno viem určite – je mi veľmi, ale skutočne veľmi  ľúto, že som Harryho Pottera nevymyslela ja (rovnako veľmi ľutujem, že som nenapísala  „Sex v meste“) Teraz to budem mať ťažké! Ale ja sa zatnem, a dám to!!!!!

 

P.S. Ak by ste chceli požičať Harryho, mám všetkých 7 dielov aj nosiče s filmami