Založ si blog

Prekročiť, či neprekročiť? To je otázka!

 

Včera ma v obchode pri pokladni predbehla seniorka ťahajúca školský batoh svojej nevychovanej vnučky. Stála v rade pri vedľajšej pokladni, a keď prišla ďalšia predavačka otvoriť pokladňu, ku ktorej som plynulo zamierila, s roztiahnutými lakťami sa strčila sa predo mňa so slovami: „Ja sa postavím pred vás“. Nikam som sa neponáhľala, v nákupnom košíku som mala 3 veci a nemala som chuť sa hádať, tak som sa tej agresívnej tety veľmi pokojne opýtala, prečo si myslí, že sa môže takto správať. Odpoveď bola, že ona čakala vedľa v rade. Na môj argument, že to jej nedáva žiadne právo sa automaticky postaviť  predo mňa,  a že ja nemám problém ju pustiť, ale očakávam, že sa aspoň opýta,  len zvýšila hlas a povedala, že sa o tom so mnou nebude baviť. A že sa mám naučiť správať, lebo ona je staršia. A že sa ponáhľa. A že ju tými zbytočnými rečami zdržiavam.  Pochopila som, že každý ďalší rozumný argument by bol len prilievaním oleja do ohňa a fakt som nemala chuť sa s touto –  „bojovnicou“ naťahovať. Tak som sa jej len pozerala do očí (ani raz nezdvihla zrak) a mávnutím ruky som túto diskusiu skončila. A na dokreslenie situácie –  jej  vnúča, ktoré sa cca 5 minút predtým hodilo vedľa regálu so sladkosťami o zem a revalo na celú predajňu, že jej nechce kúpiť kinderko (ktoré mu samozrejme okamžite kúpila),  vyplazilo na mňa  jazyk a vyplazovalo ho celý čas, keď ho za ruku ťahala ku vchodovým dverám.

 

Po jej odchode sa na mňa pokladníčka veľmi milo usmiala a – ospravedlnila sa. Že pani  býva za rohom, chodí tam denne a že vždy dá o sebe nejakým negatívnym spôsobom vedieť.  A že mi ďakuje, že som sa s ňou nehádala…

Vtedy, pri tom regále, keď sa decko hodilo o zem,  som tú babku chvíľu ľutovala, že to má asi ťažké. Ale potom som pochopila, že jablko ďaleko od stromu nepadlo, pretože táto starká rozhodne nie je výchovným vzorom. Sťažujeme sa, že nám z detí rastú bezohľadní sebci, ale aký im dávame príklad? Tetuška mala  problém už  aj s tým, že ja by som mala dostať niečo skôr ako ona. A bez čakania!  Tak konala a odchádzala s úsmevom a isto aj dobrým pocitom, ako strašne mi naložila. Ako sa bude o pár rokov správať jej „vychované“ vnúča, radšej ani nechcem vedieť. Dúfam, že sa v žiadnom obchode už nikdy nestretneme 🙁

 

Ale mám – našťastie –  aj opačný zážitok. Miesto – obchod. Iný. Hlavné postavy –  mamka, tak okolo tridsiatky  a jej dcéra (vek cca 4 roky, dokonalá Barbie, celá v ružovom). Vchádzala som do predajne pred nimi a počula som, ako mamka povedala dcére, že majú peniažky presne iba na to, čo potrebuje kúpiť na večeru a že si k tomu ešte môže  vybrať  jednu sladkosť, ktorú bude chcieť. Zopakovala, že len jednu. Barbie na to – samozrejme – kašlala a do košíka, ktorý mama držala v ruke, začala hádzať sladkosti hlava-nehlava. Tak ju ešte raz upozornila, že si môže zobrať jednu vec. Bez úspechu.  Viac ju neupozorňovala, urobili nákup a spolu so mnou sa vybrali k pokladni. Mamka nechala Barbie, aby svoje sladkosti  z košíka povykladala na pás. Pokladníčka chcela začať blokovať, ale mamka ju poprosila, nech počká, pretože tento nákup si bude jej dcéra platiť sama. Pokladníčka  pochopila a malej  Barbie sa opýtala, či má peniaze. Odpoveď bola, že peniaze má mamka. Tá  zopakovala, že má peniaze iba na svoj nákup a na jednu sladkosť.  A že keď si navyberala plný košík sladkostí, tak nech si to zaplatí sama. Malá vyvalila oči, skrútila ústa do podkovy a začala plakať. Matka  sa jej nehodila k nohám, mlčala a pokladníčka so slovami, že teda nebudú zdržiavať ostatných, nahrnula tovar  do košíka. Matka ten košík podala malej a povedala,  nech ide za tetou predavačkou k regálu a sladkosti jej vráti.   Barbie vzala košík (plač sa samozrejme stupňoval) a najpomalším krokom na svete sa vybrala k regálom. Mamka za ňou. Tam poprosila predavačku, nech tovar späť povykladá, ale ešte raz malej povedala, že si môže vziať z košíka jednu vec, presne ako sa dohodli.  Malá zdrapila kindervajce  a smrkajúc čakala, kým pokladníčka mamke nablokuje nákup.  Potom  vzdorovito zamierila k východu – matka sa jej nevnucovala – a pokojne opustili obchod.

Som si takmer istá, že to krpec ešte na matku skúsi, ale som si istá aj tým, že tá nepopustí. A Barbie sa naučí, že ak sa raz niečo povie, tak to platí. A že keď poruší dohodu, tak následky bude niesť ona.  Len neviem, či má rovnako správneho aj otca a starých  rodičov.

 

Takýto výchovný postup rodičov, ktorým záleží na tom čo z ich detí vyrastie, je v dnešnej dobre vzácny. S tým, že v rodine „vládnu“ deti, sa – bohužiaľ – stretávame čoraz častejšie. Prečítala som už stovky článkov o „voľnej výchove“ o tom, ako „prísnosť“ rodičov brzdí rozvoj osobnosti dieťaťa a čo všetko naši rodičia a starí rodičia robili zle. Ja osobne ich – a vlastne je to aj môj spôsob výchovy – nezatracujem. Práve naopak.  Ak dieťa nemá určené mantinely už v detstve, neexistuje autorita, ktorú  by rešpektoval, keď bude dospelý.

Na toto by mali myslieť všetci rodičia ustupujúci urevaným diktátorom, ktorí sa pri každom nesplnenom želaní hádžu na zem a vynucujú si tým pozornosť. Možno by nezaškodilo ich prekročiť, nechať revať a pokojne sa presunúť ďalej. Možno to na prvý raz nepomôže, ale na taký tretí, štvrtý, piaty…..

 

 

Odpoveďou môže byť úsmev

05.04.2023

V ostatnom čase mám viac negatívnych skúseností s „radcami“. Ľuďmi, ktorých nepoznám, poznať nechcem, a už vôbec od nich nepotrebujem počúvať rady. Príklad: nie tak dávno som na čelné sklo svojho auta dávala fóliu, ktorá mala zabrániť tomu, aby mi zamrzlo. Keďže bývam na sídlisku a parkoviská sú priamo pod oknami bytoviek, tak sa na túto moju činnosť [...]

Klop-klop, som dobrá energia. Pustite ma dnu!

28.12.2016

Dospela som! Ko-neč-ne. Aj keď teda papierovo som dospelá už veľmi dlho, teraz si to o sebe skutočne myslím. Uvedomila som si to, keď sa mi na všetkých mojich mailových kontách geometrickým radom začali množiť informácie o neuveriteľných zľavách a neuveriteľných cenách neuveriteľných výrobkov. Ešte nedávno – možno pred rokom – by som ich čítaním [...]

Jeden požičať, druhý vrátiť, tretí zúžitkovať? Takáto rozprávka sa dnes už nežije .

15.08.2016

Poznáte rozprávku o troch grošoch? Určite áno, jej princíp je jasný – jeden groš vraciate, jeden požičiavate a z jedného žijete. Ten „na život“ riešiť nebudem – používame ho na to, čo potrebujeme. Hlboký význam majú tie zostávajúce dva. Vraciame svojim rodičom. A mali by sme vracať s láskou a radi (platí to v prípade, ak nám oni s láskou [...]

vojna na Ukrajine, Olaf Scholz, dron

ONLINE: ISW: Zmraziť front? To je predčasné, víťazstvo Ukrajiny netreba odpisovať

27.04.2024 06:30

Debaty o nutnosti zmraziť frontovú líniu sú predčasné, tvrdí americký Inštitút pre štúdium vojny.

koľajnice, zmena

V Nemecku horel vlak, dvaja cestujúci sú zranení

27.04.2024 06:08

Dvaja ľudia utrpeli zranenia po tom, čo regionálny vlak v južnom Nemecku zastavil použitím rýchlobrzdy a následne začal horieť.

Russia Putin

Prepych a pád Putinovho generála. Aký luxus si užíval a ohrozí jeho škandál ministra obrany?

27.04.2024 06:00

Timur Ivanov protekčne prideľoval zákazky podnikateľovi, ktorý mu na revanš bezplatne postavil vilu a zadarmo obnovil nehnuteľnosť z 19. storočia.

Ondrej Lunter, župan, Michal Urda, primár, Martin Caudt

„Pľúciarov“ je zúfalo málo: Pacienti čakajú mesiace a čoraz viac ich zostáva úplne bez lekára

27.04.2024 06:00

Podľa posledných údajov NCZI na Slovensku 163 pneumologických a ftizeologických ambulancií, teda 303 lekárov a sestier, vybavilo za rok 763 709 návštev pacientov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 37947x
Priemerná čítanosť článkov: 2108x

Autor blogu

Kategórie